Perkataan
"matematik"
berasal daripada perkataan Yunani, μάθημα (máthema), yang bermakna
"sains, ilmu, atau pembelajaran"; μαθηματικός (mathematikós)
bermaksud "suka belajar". Istilah ini kini merujuk kepada sejumlah
ilmu yang tertentu -- pengajian deduktif pada kuantiti, struktur, ruang, dan
tukaran.
Sementara
hampir semua kebudayaan menggunakan matematik asas (mengira dan mengukur),
pengembangan matematik baru telah dilaporkan dalam beberapa kebudayaan dan
zaman. Sebelum zaman moden dan peluasan ilmu di merata-rata dunia,
contoh-contoh tulisan pengembangan matematik baru mengancam kegemilangan pada
sebahagian orang tempatan. Kebanyakan teks matematik kuno yang dapat diperolehi
datang dari Mesir purba di Kerajaan Tengah sekitar 1300-1200 SM
(Berlin 6619), Mesopotamia
sekitar 1800 SM (Plimpton 322), dan India kuno
sekitar 800-500 SM
(Sulba Sutras). Semua teks tersebut
memberikan perhatian pada kononnya dipanggil Teorem
Pythagoras, yang nampaknya pengembangan matematik terawal dan
tersebar selepas aritmetik dan geometri asas. Bukti pertama yang benar aktiviti
matematik di China dapat ditemui pada simbol berangka pada tulang keramat, yang
bertarikh kira-kira 1300 SM [1] [2],
sementara Dinasti Han
di China Kuno
menyumbangkan Buku Panduan Pulau Laut dan Sembilan Bab
mengenai Seni Matematik dari abad ke-2 SM
sehingga abad ke-2 M. Yunani dan kebudayaan keyunanian
Mesir,
Mesopotamia
dan bandar Syracuse menambahkan ilmu matematik.
Matematik Jainisme
meyumbang dari abad ke-4 SM sehingga abad ke-2
Masihi, sementara ahli matematik Hindu dari abad ke-5
dan ahli matematik Islam
dari abad ke-9
membuat penyumbangan banyak pada matematik.
Satu ciri
menarik perhatian mengenai sejarah matematik kuno dan Zaman Pertengahan adalah
pengembangan lanjut matematik mengikut dengan berapa abad stagnasi. Mulanya di Zaman
Pertengahan Itali di abad ke-16, pengembangan matematik baru,
berinteraksi dengan penemuan saintifik baru, telah dilakukan pada tahap yang sentiasa bertambahan,
dan bersaSmbungan ke hari ini.
Bidang Pembelajaran : PEPEJAL GEOMETRI
Objektif Pembelajaran : Memahami ciri geometri kubus dan kuboid.
Hasil Pembelajaran : Murid akan dapat :
i. Melukis gambaran bagi situasi tertentu menggunakan isipadu kubus dan kuboid.
ii. Menghasilkan model ‘locker’ serbaguna
Masa : 5 waktu
FASA
|
CADANGAN AKTIVITI
|
CADANGAN KOMUNIKASI
|
PERSEDIAAN
i. Tinjauan berfokus/ berstruktur
ii. Penyoalan
|
1. Murid menerima soalan projek daripada guru. Murid meninjau dan membuat perbincangan di dalam kumpulan masing-masing.
2. Murid meninjau ruang dibelakang kelas.
3. Murid berbincang dalam kumpulan masing-masing.
|
“ Apakah tugasan yang perlu dilaksanakan oleh kumpulan kamu?”
“Bagaimaakah keadaan bentuk ‘ locker’ yang akan dibina?”
“Apakah perkara-perkara yang perlu diambil kira bagi membina ‘locker’ tersebut?
“Berapakah isipadu purata bagi sebuah ‘locker’?”
“Bagaimanakah kamu boleh mengaitkan tajuk ini dengan tugasan yang akan kamu jalankan nanti?”
|
2. IMAGINASI
i. Meneroka
iii. Merancang
iv. Meramal
|
1. Murid mengambarkan dan menyatakan corak dan bentuk ‘locker’ yang pernah dilihat.
2. Murid berada di dalam kumpulan dan membuat perbincangan berkaitan tugasan yang diberikan.
3. Murid membincangkan bilangan ‘locker’ yang sesuai ditempatkan di ruangan belakang kelas.
|
“ Bagaimanakah bentuk-bentuk ‘locker’ yang pernah kamu lihat?”
“Apakah perbezaan antara bentuk ‘locker’ tersebut?”
“Berapakah isipadu purata bagi setiap ‘locker’?
“Apakah pelan ‘locker’ yang mungkin?”
“ Bolehkah kamu mengenal pasti reka bentuk pelan yang sesuai untuk menyelesaikan tugasan ini?”
“Apakah perbezaan antara reka bentuk tersebut? Mengapa?”
“Apakah bentuk yang sesuai untuk membina ‘locker’ tersebut?Mengapa?”
|
3. PERKEMBANGAN
i. Meneroka dan mencari
maklumat.
ii. Membuat model
|
1. Murid mengira isipadu ‘locker’ yang sesuai.
2. Murid menyusun atur keluasan ‘locker’ dikira tadi diruangan belakang kelas.
3. Murid menetapkan saiz yang paling sesuai untuk tugasan ini.
4. Murid mengambil bahan-bahan yang disediakan guru seperti ‘mounting board’, marker,pensil 6HB, pita pengukur dan keperluan lain bagi merekabentuk ‘locker’ yang telah dibincangkan
|
“Bagaimanakah kamu menentukan isipadu yang paling sesuai?”
“Bagaimakah kamu pasti saiz yang dipilih sesuai?”
“Apakah isipadu ‘locker’ tersebut agar dapat memasukkan semua buku teks dan barangan lain.?
“Bagaimanakah model ‘locker’ dihasilkan oleh kumpulan anda?
|
5. TINDAKAN
i. menganalisis maklumat, merumus, mentaksir dan melapor.
ii. Dokumentasi
iii. Menguji Prototaip
|
1. Murid mempamerkan hasil kerja masing-masing.
2. Murid dalam setiap kumpulan membuat pemerhatian dan memberi komen hasil kerja dari kumpulan yang lain.
3. Setiap ahli kumpulan terbabit akan mempertahankan hasilan masing-masing.
4. Murid menghasilkan dokumen hasil kerja disamping menghasilkan model ‘locker’ tadi.
5. Murid duduk di dalam kumpulan masing-masing dan menjawab soalan yang berupa penilaian terhadap hasil kerja mereka.
|
“Apakah kemahiran atau pengetahuan yang telah digunakan ketika kamu menyelesaikan projek ini?”
“Apakah pengetahuan baru yang dapat kamu perolehi?”
“Adakah cara lain untuk kamu mempersembahkan hasil tugasan ini?”
“adakah kamu berpuas hati dengan hasil kerja kamu?Mengapa?”
“Bagaimanakah kamu dapat membuktikan bahawa model ‘locker’ yang kamu pilih adalah yang paling sesuai dan terbaik?”
|
PROJEK MEREKABENTUK “LOCKER” SERBAGUNA
Para pelajar di sekolah sering terbeban membawa buku-buku dan peralatan sekolah yang berat sewaktu datang ke sekolah dan pulang dari sekolah. Pihak sekolah dengan kerjasama Persatuan Ibu Bapa Dan Guru bercadang untuk membina “locker” bagi setiap orang pelajar di dalam semua bilik darjah di- sekolah untuk membolehkan semua pelajar dapat menyimpan buku-buku dan peralatan sekolah.
Kumpulan kamu dikehendaki membina satu rekabentuk model “locker” bagi menyimpan buku dan peralatan sekolah untuk 30 orang pelajar dibahagian belakang bilik darjah.
Di akhir tugasan ini, kamu harus berupaya untuk;
1. Mempastikan kesemua pelajar mempunyai “locker” berlabel.
2. Merekabentuk satu model “locker” pilihan kamu.
3. Menghasilkan dokumentasi lengkap bagi projek kamu.
Tugasan ini mesti diselesaikan dalam tempoh 1 minggu sebelum pembentangan projek berkenaan dilaksanakan.
No comments:
Post a Comment